Allmänt

Irriterande

Min korridor har köksvecka den här veckan. Jag och A städade upp köket och körde igång diskmasken innan vi gick för dagen, men när jag kom i morse och skulle tömma disken, var masken igångsatt?!? Inte nog med det, hela diskhon var full av muggar! ”Någon” (rättare sagt ”några”) verkar ha tömt sitt rum på gamla kaffemuggar efter att vi var klara igår.

Det var 10 minuter kvar av diskmaskinens program men jag väntade inte där nere, då sällskapet inte var bra. Jag brukar gå ihop med de flesta men inte alla – och en av dem jag inte går ihop med satt där och bläddrade morgontidningen. Då gick jag upp till kontoret och ska gå ner om en stund igen. Förhoppningsvis är inte den personen kvar då. 🙄

Siri har varit ute sent igår kväll och har antagligen haft besök av Simba. Jag skulle gå ut och röka, och då var hon på altanen – och jag hörde ljudet av en katt som landade på de prassliga fjolårslöven vid ett hopp ner från altanen. 😉 Jag såg ingen katt, men det är inte lätt i mörkret. Siri satt i alla fall och spanade åt ett visst håll en lång stund, innan hon suckade och gick in. Lummilumman!

Jag kallar henne inte för gummilumman, det var den första Siri som kallades det, så hon får heta lummilumman istället. Helknasigt, jag vet, men så är det! 😆 Jag drömde förresten om min nuvarande Siri inatt, att hon var i slagsmål med en katt som påminde om Pyralig (a k a Froppisen här i bloggen) i färgen, men det var inte hon – hade bara samma färger. (Pyralig var ju en argbigga som höll andra katter borta från tomten, ja från hela kvarteret.)

Nu ska jag gå ner till köket och kolla diskmasken – ifall den är klar behöver den tömmas och sedan fyllas på igen. Det är inte så slitigt att ha köksvecka på jobbet, det är mycket värre att ha kökstjänst hemma. Någon lämnar disk över hela köket, fast jag tömt diskmasken för kunna ställa in skitig disk direkt… Det måste vara katten…? 😉

UPDATE
Siri svär sig fri från att lämna framme disk, så vet jag inte vem det kan vara… *harkel* På tal om Siri så har hon varit ut en sväng när jag var på lunch. Vädret är hyfsat, några få plusgrader men varken blåst eller nederbörd – än så länge. Det verkar som att det kan blåsa upp igen imorgon, och på torsdag väntas det visst snö, men jag säger som jag brukar: det tror jag när jag ser det.

Jag vaknade alldeles för tidigt i morse, en kvart före väckaren, och var hur pigg som helst. Det får jag igen nu, då jag bara vill gå hem och lägga mig. Eftersom det inte blev några rester igår, planerar jag middag från Grillen idag. Bara jag slipper laga mat själv är jag nöjd, och det är inget fel på Grillens mat. Den är som all annan grillmat; flottig och salt, precis som snabbmat ska vara. 😉

Matsedel

Matsedel v 15

Måndag
Varmkorv m bröd

Tisdag
Rester

Onsdag
Ugnsfisk m kokt pot o stuv spenat

Torsdag
Äter ute

Fredag
Rester

Veckans matsedel var snabb att fixa! Återstår bara att köpa hem fisk och spenat, så är veckan klar.

Allmänt, Foto, Katter

Nattfrost

Jepp, jag fick börja dagen med att skrapa bilrutan. Det är fortfarande kallt på nätterna även om solen värmer lite på dagarna. Inte så mycket som jag skulle önska, men hallå: det är ju bara början av april! 😳

För övrigt har jag burit ut kattburen och satt den i bagaget, så den finns till hands om utifall att… 😉 Jag har en till kattkille jag ska träffa i L på torsdag! Om jag slår till så ska jag givetvis meddela ägarna till den första kattkillen att jag valt en annan, men om kattkille 2 inte gillar mig kan det bli nr 1. Vi får se. Date på torsdag, i alla fall.

Siri har börjat ta långpromenader i okända trakter?!? Jag ser på trackern att hon börjat gå åt ett helt annat håll än där hon brukar vara. Främst går hon förbi/ i närheten av Simbas hus, men även utvikningar till ställen hon inte besökt tidigare. Det är nog för att snön nu tinat bort från de flesta gator och tomter, lite ”vårkänslor” fast hon är kastrerad, när nu kompisarna börjat tina fram efter vinterns kyla.

Under helgen har jag inte gjort så mycket. Handlade på fredag innan jag for hem, så jag har kunnat hålla mig hemma hela helgen. Tvättade jackorna – inte rökjackan, men de andra. Dessutom har jag slängt i en annan tvätt som nu väntar på att bli hängd på tork. Jag undviker ju tumlaren om jag inte absolut måste använda den, alternativt om jag tvättar det jag kallar ”smått vitt”, d v s trosor och sockor.

Jag har haft rester att äta hela helgen, så nu måste jag laga något nytt idag. I o f s har jag köpt varmkorv och bröd, så det blir nog dagens middag. 🙄 Vad gör jag inte för att slippa laga mat? Att värma korvarna är lagom matlagning för mig en måndag, tycker ni inte det? 😉 Jag har f ö köpt en ny senap som jag tror blir succé till varmkorv – ska testa den idag.

Snart är jag färdig med boken och har redan funderingar över vilken nästa bok ska bli: ska jag ta nästa i serien av samma författare eller ska jag välja något helt annat? Hur många grymma seriemördare efter varandra orkar jag med? Det blir i alla fall intressanta långkörningar om jag har Robert Hunter med på färden – ingen risk att jag somnar! 😆

UPDATE
Lagom till lunchen hade solen börjat värma en aning, faktiskt så pass att Siri inte ville komma in efter att hon gjort det som behövde göras. Nå, då fryser hon inte medan hon väntar på mig under em. Det är växlande molnighet med mycket sol, d v s molnen är ganska långt isär. Ingen nederbörd och plusgraderna är tillbaka efter nattens frost. Det blåser inte ens! 🙂

Allmänt

Ordentlig blåst

Det blåste ordentligt igår, med träd som fallit över vägar och elledningar lite varstans. Själv blev jag inte drabbad, då jag inte skulle köra någonstans längre bort, men jag ser i tidningens rapporteringar att även de stora vägarna blivit drabbade här och där. Annars är det främst mindre vägar som drabbats. Hemma i Byn har ett träd blåst omkull, delvis över vägen, bredvid en bekants hus. 😯

Hos mig hade det blåst omkull soptunnorna, men det är inte första gången. Speciellt när de är nytömda och lätta, så faller de vid hårda vindpustar. Att även postlådan, inklusive ställningen, hamnat ute på gatan hade jag inte riktigt räknat med, men det är klart – nu är den inte fastfrusen i marken längre. Jag fick resa den både igår kväll och i morse, men soptunnorna får ligga ner tills det slutat blåsa (eller tills jag har sopor att tynga ner dem med). De är på gräsmattan, så de stör inte trafiken.

Siri har – trots vinden – varit ut flera vändor, både igår kväll och under natten/ morgonen. Hon har tydligen börjat utforska ett nytt område, närmare Simbas hus, så snart ser jag nog hennes kompis igen. 😉 Den här helgen ska jag vara hemma, så vi kan myspysa tillsammans på soffan båda dagarna. Förutom när jag tar hand om tvätten… Eller städar… Eller diskar… 🙄 Jag kommer att hålla mig sysselsatt.

Den största Planen är att tvätta jackorna. Dels har jag bytt till höst-/ vårjackan och upptäckte att jag missat att tvätta den under vintern, dels behöver både täckjackan och rökjackan en omgång i tvättmasken. Om jag stannar hemma hela helgen kan jag med gott samvete tvätta alla jackor – efter att jag varit och handlat, förstås. Det är hög tid för en handelsrunda. Eventuellt redan direkt efter jobbet.

Vi hade ju ett onlinemöte med vår blivande kollega L igår, och det var riktigt spännande! 🙂 Det är många saker vi gör på olika sätt, men vi fick tjuvkika på en av deras tjänster. Jag blev alldeles till mig i trasorna av att se den: den vill jag ha! Nu har jag inte kollat med mina närmaste kollegor vad de tyckte om den, men ingen kan säga annat än att den skulle underlätta vårt arbete. 😳

UPDATE
När jag for hem på lunchen så kom det en blandning av snö och hagel, det var svårt att säga vilket det var. Mjuka hagel? Whatever, det har nu hunnit smälta bort, så det kom inga stora mängder. Siri har varit ut två väldigt snabba svängar på altanen och känt på vinden, men även om det inte blåser lika hårt idag som igår, så ville hon inte alls gå ner på marken. Hon får väl gå ut mer ikväll istället. Om hon vill.

Vi hade under fm ett snabbt uppföljningsmöte efter årsmötet, där vi valde folk till olika poster i fackstyrelsen. Det var fort gjort. 😉 L var med för första gången – det var Riktig Premiär för henne. Hon har aldrig varit fackligt engagerad förut, så allt var nytt. Kul att hon ville vara med, och det är inte på något vis betungande för henne, då hon inte fått några uppdrag. Inte nu för att de är betungande för någon av oss, annat än ordförandeposten (tycker förstås jag).

Få se om jag handlar idag efter jobbet? Det skulle vara bekvämt att göra undan det idag, så slipper jag fara under helgen. Även om jag har matlådor hemma så behöver jag fylla på med både det ena och det andra. Om jag väntar tillräckligt länge så börjar allt ta slut – så enkelt är det. *rycker på axlarna* Samtidigt är jag jättetrött. Jag skulle kunna somna sittande, och det beror inte på att jag ätit för mycket till lunch och hamnat i lunchkoma. Som jag berättade tidigare så har Siri gått ut flera gånger under natten, så jag har inte fått sova ifred. *gäspar* Jag får väl vila under helgen.

Allmänt

Torsdag

För den som undrar kan jag direkt berätta att jag inte handlade igår heller. 🙄 Om det går att skjuta upp ännu en dag så skjuter jag upp det. Nu glömde jag åka förbi Macken och köpa cigg i morse, men jag har så jag klarar mig under dagen. Prio 1 idag är Macken och Apoteket, de får besök antingen under lunchen eller direkt efter jobbet. Planen är att handla mat på lördag, möjligen söndag.

Det blev pastagratäng igår, som räckte till flera burkar, så jag har mat för flera dagar nu. Ett litet minus var att purjolöken jag hade hemma var förstörd (hade ruttnat inuti, syntes inte förrän jag började skära i den) men det blev bra även utan lök. Jag blev mätt och det var huvudsaken. 🙂

Vi ska ha onlinemöte med våra blivande kollegor, åtminstone en av dem, under fm. Vissa saker förstår vi inte hur de behandlar, då de gör på ett helt annat sätt än vi, men vi försöker klämma in en fråga då och då när olika ämnen diskuteras. Det går ju att göra saker på mer än ett sätt. Nu vet vi att det största arbetet blir att lägga över en hel del saker på cheferna, istället för att curla dem, som vi uppenbarligen gör nu. 😯 Ja, ja. Den som lever får se.

Vädret är grått men plusgrader. Det har nog varit plusgrader hela natten, för det var ca +4 grader tidigt i morse, när jag var ut och rökte. Solen verkar vara på väg att bryta igenom molntäcket, åtminstone stundvis, så det kan bli en riktigt fin dag. Siri har varit ut inte mindre än två svängar inatt. Nu ser jag vart hon tar vägen – vissa stunder åt ett helt oväntat håll?!? 😉

Eftersom det är sophämtning idag skulle jag ta ut flera soppåsar igår. Det blev förstås inte av då, så jag fick ta ut dem i morse istället. Jag tror ändå jag hann före sopbilen, för det låg andra (tidigare) påsar i soptunnorna. Nu har det tinat fram ordentligt med mark på den sidan av gården; jag kunde gå på gräset hela vägen fram till tunnorna. Förra gången jag tog ut sopor fick jag gå på snön/ isen.

Jag är lite tveksam om jag ska låta byta till sommardäck på bilen redan nu, eller om jag ska vänta en vecka eller två. Det kan ju bli bakslag i vädret, vissa år har det snöat på Valborgsmässoafton… Jag tror jag väntar, åtminstone tills jag kört färdigt till och från L (för verkstad resp ev katt), men det skulle vara skönt få på dem före påsk. Vinterdäcken (med dubb, förstås) dånar väldigt i kupén, sommardäcken är mycket tystare.

På tal om påsken, så brukar inte vi göra något särskilt, som familj. Jag vet inte om A och C jobbar, eller vad B och A tänker göra. Själv planerar jag att bara vara leeedig flera dagar i rad. 🙂 Det är inte som julen, då alla ska samlas och äta julmat tillsammans, utan det beror väl på väder & vind vad resp familj hittar på. Jag misstänker att det ska målas påskägg hos B & co, då de är enda barnfamiljen. Själv tänker jag löskoka* några ägg, utan att måla dem. Eller, vem vet…? Jag kanske visar mina talanger och lägger upp på FB/ Insta? *hahahaha*

UPDATE
Oj, så det har börjat blåsa! 😯 Jag var tvungen att ställa ner fimpburken på altangolvet, ifall det blåser omkull bordet under em – så pass blåser det! Inte hela tiden, utan i hårda vindstötar som får dammet från gatorna att yra likt sandstormar. Siri ville (naturligtvis) inte gå ut under lunchen, och jag förstår henne. Jag ville inte heller gå ut, men det blev en sväng till rökrutan i alla fall. 😉

På vägen hem svängde jag förbi Macken och köpte cigg, plus en lunchmacka. Nu är det bara Apoteket kvar, det får jag ta efter jobbet. Med bara trekvarts lunch blir det lite snävt om tid ifall man ska hinna något ärende. Vi har i o f s möjlighet att flexa även under lunchen, men jag sparar ihop plustid så det finns när jag ska till frissan i slutet av månaden. Eftersom jag är lite lagom sen varje morgon 😉 så fyller det inte på plustid så ofta.


*) Jag gillar löskokta ägg allra bäst, men kokar dem oftast hårda eller halvhårda, så de går att använda på smörgås utan att svinas allt för mycket. Men om de ”bara” ska ätas, rätt upp och ned utan att vara pålägg, så vill jag ha dem lösa.