Katter

Racerfart

Siri gick faktiskt ut igår – till slut, hon har inte lämnat altanen på flera dagar. Bara gått ett par decimeter från dörren och sedan snabbt sprungit in igen. Igår var hon akut skitnödig 😉 så hon skyndade sig över till äldreboendets parkering för att göra sina behov. 😆

Ja, hon går helst dit när hon ska göra nr 2, men till hennes försvar ska sägas att hon inte gör sina behov på själva parkeringen, där folk kan trampa i dem. Istället går hon en bit ut i snön, bredvid en snödriva som skottats upp ute på en stor gräsyta, där ingen promenerar. Sedan – när hon lättat på trycket – ska hon springa en sväng med vindens hastighet för att fira (?) sin bedrift, innan hon lunkar hemåt i samma takt som vanligt.

I morse var hon ut två vändor, men bara under altanen. Sedan, när hon kommit in efter andra svängen och jag höll på att göra mig färdig för jobbet, kom A och parkerade framför mitt garage. Det gjorde henne tydligen Upprörd (hon satt på fönsterbrädet och såg när han kom) så hon försökte på olika sätt få mig att släppa ut henne igen. Det brukar ju lukta så spännande från hans bil, då C:s katter säkert satt sina doftspår på den. 😆

Jag vaknade tidigt och var faktiskt pigg; inget snoozande idag! Därför var jag en halvtimme tidig till jobbet, men det gör verkligen inget. Jag behöver samla på mig lite plusflex då jag har en irriterande ovana att oftast komma sent och dessutom ta långlunch. 🙄 Det är inte något nyårslöfte, att jag ska vara tidig till jobbet, utan nu råkade det bara bli så.

Dagens väder är ca -12 grader och snöfall – mer snö än igår, men den är väldigt lätt att skotta bort. Jag chockade vaktmästaren T, som brukar skotta upp ”min plats” på parkeringen, då jag var extra tidig till jobbet i morse. Nu såg jag i alla fall hur han gör för att ingen annan ska ta den platsen: han ställer sin egen bil där och skottar runt, så platsen är klar och han har hunnit flytta bilen innan jag kommer. 😉

Matsedel

Matsedel v 2

Måndag
Pastagratäng m bacon

Tisdag
Rester

Onsdag
Rester

Torsdag
Korv Stroganoff m ris

Fredag
Rester

Jag har försökt vara smart och gjorde därför pastagratäng igår. Det blev ett par matburkar till kylen, så den här jobbveckan behöver jag bara laga ”färsk” mat en gång! 🙂

Allmänt, Katter

Nytt år, nytt jag – eller kanske inte

Jag ska direkt tala om att jag inte har avlagt några nyårslöften. Nope. Det är inte min grej. Jag fortsätter att röka i samma takt som förr, likaså äter jag det jag känner för. Visst finns det saker jag kan förbättra, på både det ena och det andra sättet, men jag kör på i gamla hjulspår tills jag känner för att göra något nytt.

Eftersom jag varit långledig har jag tillbringat ohemult mycket tid på soffan framför TV:n med en katt på magen. 😉 Jag har sett ”Greven av Monte Christo” och ”Whiskey on the rocks” på SVT Play – både serierna riktigt sevärda, även om jag tycker att greven kunnat ha lite mer karisma (läs: han var inte riktigt min typ, hade kunnat vara snyggare, men smaken är som bekant delad) och ubåtsdramat inte var dramatiskt alls, utan riktigt roligt. De måste ha haft otroligt kul att spela in den serien! 😆

Vädret har varierat, från plusgrader under julen (så snön töade och det blev svinhalt) till -31 grader under trettonhelgen. För att beskriva hur kallt det egentligen är, kan jag beskriva min fimpburk. Det är en f d rödbetsburk av glas med skruvlock i plåt som står utomhus dygnet runt. När jag ska skruva av/ på locket är burken så kall att det bränner i fingrarna – det svider ordentligt fast jag försöker hålla fingrarna på etiketterna (som inte är bortdiskade).

I morse var det ca -15 grader och några snöflingor föll. Inte så att det kommer att bli någon snöstorm, bara lite lätt snö. Jag var tvungen att åka förbi Macken och fylla på lite luft i däcken, då min bil visade att det behövde fyllas på i alla däck?!? Den började visa den varningen när jag var och handlade (under köldknäppen) men nu – efter att jag fyllt på luft – är den varningen borta. Det är för mycket elektronik i bilarna nuförtiden… 🙄

Min mailbox på jobbet var förstås överfull, men jag hade inte väntat mig annat. En del saker går att åtgärda direkt, annat får vänta några dagar tills jag kommit igång igen. Eftersom jag tog med datorglasögonen hem, så var tanken att jag skulle uppdatera här i bloggen någon dag då och då. Av det blev – som ni redan märkt – inget alls. Jag har haft små abstinensattacker då och då men kunnat behärska mig. 😉 (För den som är intresserad: ja, jag kom ihåg att ta med datorglasen tillbaka till jobbet. Däremot höll jag på att glömma att ta med mig jobbnycklarna, vilket hade varit betydligt besvärligare. 😳 )

På julafton samåkte jag och A (C jobbade och kunde inte byta med någon) till B med familj. Vi åt julbord (jag bistod med gravad lax från Fiskbilen och hemlagad – misslyckad – frestelse) och öppnade julklappar (rättare sagt såg vi på när barnen öppnade sina). Nyårsafton har jag de senaste 20 åren (ungefär) suttit ensam hemma och sett ”Grevinnan och betjänten” 😉 (läs: sovit framför TV:n) men i år blev jag bjuden till C på nyårsfest! 🙂 Självklart ringde Ett Akut Ärende när vi satt och åt, men jag – håll i er! – tryckte bort samtalet och åt vidare. Någon annan fick ta det problemet. (Hade jag varit hemma hade jag svarat, men inte den här gången.)

Jag har ätit julmat i drivor, även fast jag försökt köpa så lite som möjligt, eftersom jag visste att jag bara skulle vara själv under större delen av julen och nyåret. Nu är julmaten – tack och lov – slut och jag har istället försökt fundera ut en så billig matsedel som möjligt. Är det januari, så är det – det är en låååång månad, varje år. 😳 Eftersom jag i torsdags såg att en köldknäpp var på väg till helgen, försökte jag handla allt jag behövde på fredagen för att slippa ta ut bilen i den värsta kylan. Halvvägs genom affären ledsnade jag, så min tänkta matsedel blev lite rumphuggen. 😉

Nytt år, nya kalendrar! Jag har inte bytt dem än, men planerar att göra det under dagen. Som vanligt har jag Kattakutens kalender på jobbet, med nya utvikningskatter varje månad. 😉 Den här gången har jag inte hunnit kika i förväg på vilka skönheter som visar sig under det kommande året, men snart… På tal om katter, så har jag återigen börjat fundera på att skaffa en kompis åt Siri. Jag vet varken ut eller in – det kan gå bra, eller det kan bli kat(t)astrof. Inget är bestämt, det är bara på funderingsstadiet än. 😳

UPDATE
Som om inte det här inlägget var tillräckligt långt sedan tidigare, så kom jag på att jag måste absolut låta er få veta en av de viktigaste sakerna jag gör idag: skickar ut köksveckolistan till alla avdelningar! 😆 Jag har gjort den färdig före jul men hann inte (glömde?) skicka ut den, så nu ska jag se till att alla avdelningar får den idag. Då får de göra som de vill; en del skriver ut den och sätter upp i sin korridor, andra kollar bara på det exemplar jag sätter upp vid fikarummet.

Allmänt

Lite lugnare

Snöandet har lugnat ner sig en aning, det kommer inte lika mycket idag som tidigare – men det snöar fortfarande. *djup suck* Ingen risk att vi inte får en vit jul, det är då ett som är säkert! Nå, jag ska bara ta mig igenom den här dagen så blir jag långledig sedan. Mina kollegor har stoppat in någon ledig dag här och där, men jag kör med ”helt ledig hela perioden”. Nästa år är det någon annans tur.

Det blev så att jag for och handlade direkt efter jobbet igår, trots allt. Självklart var den färska laxen slut, men jag fick tag i ett par små förpackningar med gravad respektive kallrökt lax. Nu är all julmat inköpt, för min del. Jag ska fara till affären idag igen och se om det finns kvar någon färdig lax, då vi hade en diskussion om just laxen igår, B och jag. Dessutom ska jag börja kolla på julklappar – hög tid för det, eller hur? 😉

En nygammal favorit har dykt upp på TV! ”Greven av Monte Christo” har tydligen spelats in igen och verkar finnas på SVTPlay – alla avsnitten! Då vet ni vad jag gör under jul… Jag har sett filmen/ serien som ung (väldigt ung, jag mins inte ens om den var svart/ vit eller färg – länge sedan är det 😯 ) och vill minnas att den var bra, så jag ska självklart se den nya versionen. Det passar utmärkt med mina Planer för ledigheten: soffa, TV, katt på magen och godsaker på soffbordet. 😆 (Jag har dessutom fått tips av M om en annan serie hon slukat från start till mål.)

UPDATE
Det snöar fortfarande… Ingen ände på eländet, men en liten tröst är att snön är lätt (fick skotta mig uppför bron på lunchen) och det är inte särskilt kallt, ca -8 grader. Jag är glad att jag inte ska på shoppingresa åt något håll, då det säkert är mycket snörök längs vägarna. Det lilla jag kör till och från jobbet/ affären går bra, oavsett väder. Snösvängen är i full gång, dag efter dag, från tidigt på morgonen till sent på kvällen. Så fort de är färdiga i ena änden av området, får de börja om från början igen.

Eftersom jag väntar på att bli ledig, går jag nu med knapp styrfart efter lunch. Min hjärna har redan lagt av, tror jag. 😉 De Viktigaste ärendena har jag gjort undan före lunchen, nu väntar jag bara på ett mailsvar. Sedan kan jag fördriva tid med att dricka kaff- hoppsan, jag har glömt kolla om vi fått några fruktkorgar i fikarummet i år? 😳 Vi ska snart gå ner och fika, då ser jag ju om det kommit.

Anyway, eftersom jag är väldigt slö på att uppdatera när jag är ledig, så vill jag passa på att önska alla mina läsare en God Jul och ett Gott Nytt År!

Allmänt

Mer snö

Snön började fall under natten – och gissa vem som lämnat bilen ute utan värmare? Nå, det är bara bra att inte värmaren var istoppad, då hade hela bilen varit som ett isklot nu. Det går hyfsat lätt att sopa bort den värsta snön från de vitala delarna av bilen. Jag tog mig till jobbet, i alla fall. *rycker på axlarna* Fick skotta mig nedför bron i morse men eftersom det är minusgrader är snön lätt. Inget problem att få bort det värsta. Hade jag bara haft tid, hade jag skottat plattorna också, men jag var – som vanligt – sent ute.

Jag har fortfarande något i köket som äter kvartar. När jag kollar på klockan har jag gott om tid, och så plötsligt har det gått en kvart utan att jag märkt det?!? Det är bara att inse faktum; jag är inte ung och rask längre. 😆 Det märks inte minst när jag ska klä på mig: aldrig har det varit så svårt att få på mig sockorna! Höger knä funkar aningen bättre än vänster, där kan jag få trixa en stund för att få på sockan. Nå, det är petitesser, jag kan ju fortfarande klä mig själv. Det tar bara lite mer tid.

Eftersom jag slöat/ halvsovit mig igenom TV-kvällen igår var jag istället pigg inatt. Självklart kunde jag inte låta bli att se senaste (sista!!!) avsnittet av ”Yellowstone” ca klockan 02.00, och det var nästan 1½ timme långt! 😯 Att sedan försöka somna efter det… Nå, jag får sova ikväll. Det går ingen nöd på mig. Jag tog mig upp när väckaren ringde, så jag är i full fart redan. Eller, så full fart jag brukar ha den här tiden på dagen – är ju ingen morgonmänniska. Ska snart hämta mig kaffe, vi ska ha julmöte om stund. 🙂

UPDATE
Herredumilde så det snöar!!! 😯 När jag skulle åka på lunch fick jag sopa av lika mycket från bilen som i morse, och bilen var helt täckt av snö när jag skulle åka tillbaka efter lunchen! Jag hade som tur var lämnat snöskyffeln längst ner på bron då jag skottat mig nedför trappan i morse, så jag kunde skotta mig uppför den igen. Det har nog kommit ännu en decimeter snö sedan i morse. A kom medan jag var kvar hemma, och satte igång med att skotta plattorna. Tyvärr blev Siri skraj och sprang ut, så hon blev kvar ute efter lunchen. Ja, ja. Hon har ju päls och det är inte särskilt kallt, typ -8 grader eller så.

Jag har eventuella planer på att äta middag från Grillen idag. Jag får se hur jag gör. Dessutom behöver jag handla mat, då jag inte kom mig iväg igår. Jo, jag tog mig till Apoteket och Macken, men sedan var min shoppingiver över och förbi. 🙄 En god nyhet var i alla fall att jag – efter ett tips från kollegan A – har upptäckt att odlad lax inte behöver frysas efter gravning. Då hinner jag fixa lax till jul – om jag får tag i lax, förstås. 🙂