Allmänt, Foto

Gjort undan

Jag gjorde undan att handla för veckan igår, men advensstakarna är ännu inte framme… 🙄 Vilken dag som helst kommer det att ske, men det blev inte av igår. Ja, ja. Det blir jul i alla fall, oavsett om jag tar fram dem eller inte.

Jag lämnade bilen ute, pluggade bara i sladden. Slog igång värmaren redan vid halv 10 igår, och det märks att vädret blivit kallare: bilen var full av frost (utom på rutorna) i morse… Jag kollade aldrig på termometern när jag var ut och rökte, men datorn (och SMHI:s app) säger att det är -17-18 grader! 😯

Siri har inte varit ut i morse; hon fick väl nog av frisk luft när hon fick vara ute hela eftermiddagen igår. Dessutom hade jag en oerhörda fräckheten att fara och handla, innan jag kom hem och släppte in henne, så hon var Väldigt Upprörd när jag väl kom. Hon pratade med Stora Bokstäver åt mig – t o m en förbipasserande efter gatan hörde hennes klagan. 😉

Plötsligt, alldeles nyss, upptäckte jag att jag markerat fel datum på månadens blad i almanackan på skrivbordet! 😳 Vilken tur att jag satt rätt datum i den elektroniska kalendern, så jag får påminnelse på rätt dag. December är en ”kort” månad, då julen och nyåret ställer till det i slutet. Många helgdagar som tar bort vanliga arbetsdagar, speciellt i år.

Det utnyttjar jag genom att ta ledigt över hela jul och nyår, fram till trettondagen. Jag ska inte göra något särskilt, bara vara ledig. Det finns ändå alltid sysslor att göra där hemma: städ, disk och tvätt, laga mat, handla, m m. Någon shoppingrunda som inte handlar om mat kan det också bli, beroende på väder och humör.

Jag gnagar mig vidare genom boken – den är snart slut! – med mina 10-minuterslyssningar. Sedan har jag nästa bok i serien kvar att lyssna på, om jag vill ta båda på en gång. Annars har jag en lång lista med andra böcker också.

UPDATE

Det brinner inte i mitt garage, det är grannarna som eldar i sin kamin. 😉 Jag tyckte det var så vackert med den solbelysta röken mot den molnfria himlen, så jag var tvungen att ta en bild.

Siri har varit ut en snabb sväng under lunchen, medan jag rökte, men hon var snabbt tillbaka på fönsterbrädan (ovanför elementet som står på full värme) igen. Nu behöver hon inte använda lådan medan jag är borta. Praktiskt, för både henne och mig. Idag hade jag åtminstone smörgåsar till teet, då jag handlade igår.

Jag har lagt in om semester på fredag, få se hur det går? För säkerhets skull ska jag kolla med mina kollegor att det går bra, men de borde inte ha något emot det. Planen för fredag är en Click and collect-sväng till IKEA, plus köpa kattmat, plus mat från Max. Det kan bli en långkörning under helgen också, men där är inget bestämt än. Antingen hem till Byn (till H och K) eller till L (till B med familj), så ser de planerna ut i nuläget.

Allmänt

För kort tid

Jag stoppade i motorvärmarsladden igår, med den där mojängen att slå på och av strömmen. Slog igång värmaren i morse så den fick gå tills jag skulle fara till jobbet, men det var för kort tid. Rutorna var fortfarande fulla av isstjärnor, men jag tog mig till kontoret i alla fall. *suck* En liten tröst är att det kallare vädret gör att det inte är lika halt som det var igår, även om det är fullt av isfläckar på min gård. Det är liksom en strävare halka, eller hur jag nu ska beskriva det.

Adventsgrejerna är ännu inte framplockade, men kanske ikväll? 😉 Jag lever på hoppet att jag ska orka dra fram dem efter middagen, men den som lever får se hur det går med den saken. Annars kan jag faktiskt leva med att jag bara har en ljusstake på jobbet, hemma har jag ju annat som myslyser. Jag har inte ens tänt alla myslampor hemma, då jag inte ids gå runt och tända/ släcka dem överallt varje dag. De som är tända nu får lysa dygnet runt (de har LED-lampor).

Fjärrvärmeräkningen kom igår, vilket gjorde att jag snabbt skruvade ner värmen på badrumsgolvet. 😳 Det finns en del andra element som det inte går att ställa ner värmen på, men badrumsgolvet ger värsta kostnaden. Tack och lov går det att skruva ner värmen på det, åtminstone. Elementen (som inte går att ändra) får vänta tills jag har tid och råd att ringa in en rörkrökare. (De små ”rattarna” man ställer värmen med har trillat bort från ett par tre element.)

Siri har varit ut i morse, en ganska lång stund. Jag passade på att fylla på i hennes matskålar (en för blöt- och en för torrfoder) medan hon var ute, så när jag for till jobbet var hon uppvärmd igen och nyäten. Hon satt i fönstret och spanade efter Simba. Jag har inte sett till honom på flera dagar, men han har väl hållit sig inomhus när vädret inte varit bra. Eller också har vi helt enkelt bara missat honom, vad vet jag? 😉

Jag var inte och handlade igår, tänkte fara idag istället. Min handelslista är – som vanligt – jättelång, men jag kan välja det Absolut Nödvändigaste den här gången och ta ”resten” senare. Den främsta Planen är att kolla om det går att få tag i ansjovis, då den brukar ta slut före jul. Det är tydligen inte bara jag som lagar frestelse. 😉 Ägg är också nödvändigt, inte bara till jul utan året om. Annat smått & gott behöver också fyllas på, men – som sagt – jag behöver inte köpa allt precis nu.

Det blev en ny variant av ugnskorv igår, med lök och äpple. Tidigare har jag köpt äpplen som blivit stående och nu börjat bli lite mjuka. Jag tärnade ett äpple och en lök och lade i botten av formen, skivade korv och lade ovanpå med senap & ketchup och ett lager ost. Med hemlagat potatismos blev det riktigt gott! 🙂 Det känns som att det är evigheter sedan jag gjort mos, och det stämmer nog. Jag fick leta ordentligt för att hitta mosstöten.

UPDATE
Åhå! Trots kylan (-12 grader) gick Siri ut under lunchen – och försvann neråt gatan!?! Ja, ja. Hon får vara ute tills jag kommer hem igen, så är det. Hon har ju pälsen på sig. 😉

Snacka om att bli snopen…! Jag kom hem, fullt och fast övertygad om jag hade smörgåsar hemma, så jag plockade fram allt från kylen medan tevattnet kokade – bara för att upptäcka att ALLT bröd var slut!?! 😳 Det blev några kex till lunch istället, men inte vad jag väntat mig. Som tur är ska jag handla efter jobbet, så jag blir inte utan smörgås imorgon.

Under fm försvann den ena efter den andra av mina kollegor (av olika orsaker) men jag gnetade på med det jag behövde göra. Som tur var, var telefonen tyst under större delen av tiden. Ett besök kom förbi, men h*n ville egentligen inte träffa mig, utan skulle återkomma efter lunch, då de andra är tillbaka.

Vi har köksvecka den här veckan, men det största problemet (som egentligen inte är ett problem, framför allt inte vårat) är att julgranen i fikarummet tagits fram, men belysningen är trasig. Det blev diskussioner igår om vems ansvar det är att köpa en ny belysning, då det är ett allmänt utrymme, men vi får se hur det går: är det fixat redan eller får vi vänta? Kanske klara oss utan belysning? Julefrid, my ass. 😆

Matsedel

Matsedel v 49

Måndag
Ugnskorv m mos

Tisdag
Rester

Onsdag
Kycklinggryta m ris

Torsdag
Rester

Fredag
Köttbullar m pasta

Ett utkast, sedan får jag se hur det blir. Nu har jag ändå några förslag att försöka komma ihåg att handla.

Allmänt, Foto

Advent

Jag ska erkänna att jag bara gjort advent på jobbet. Hemma lyser ljusstakarna med sin frånvaro, men kanske ikväll? Jag ligger så efter med allt som behöver göras 🙄 men det får ta den tid det tar. Nu plockar jag inte fram så mycket inför julen, det är bara ljusstakarna som kommer fram, men det ska göras, det också.

Annat julpynt klarar jag mig utan. Problemet är att jag är väldigt duktig på att dra fram saker, men mycket sämre på att plocka undan dem, när det är dags. 😳 Ju färre saker jag tar fram, desto färre behöver jag plocka bort. Även om ”julen varar in till påska” så vill jag gärna bli av med julgrejerna innan det blir vår.

Jag fick en inbjudan till B med familj på julafton, så jag har redan skrivit upp ansjovis på handelslistan. Frestelsen är vad jag brukar bidra med – ingen jul utan frestelse, eller hur? 😉 Om inte laxen blir alldeles för hutlöst dyr i år* kan det bli gravad lax också. Den som lever får se. (Note to self: kom ihåg att ta med frestelseformen hem när jag far till B nästa gång. Den har jag glömt kvar sedan förra julen. 😳 )

Vädret är förskräckligt! 🙁 Redan igår började det regna, nu är det uppehåll men plusgrader. Det var en pärs att ta mig till garaget i morse, efter att ha gått förbi soptunnorna med det jag samlat ihop under helgen. Jag hade hunnit se personal från äldreboendet försiktigt balansera på isen, på väg till/ från jobbet innan jag gick ut. Gatorna såg ut som hockeyrinkar, precis som min gård. Skillnaden är att gatorna blivit sandade, men inte gården. 🙄

Siri har varit ut ett par tre svängar i morse, men jag ser på trackern att hon knappt lämnat tomten. En liten sväng förbi närmsta hörnet av äldreboendet, sedan kom hon hem igen. Hon väntar och väntar på altanen, men ingen Simba dyker upp. Tror jag – hon visar inga tecken på att ha sett honom. Om han är i närheten (så hon ser honom) brukar hon inte vilja komma in, men nu piper det bakom dörren efter en lagom stund. Favoritplatsen är i fönstret mot gatan han kommer ifrån, då ser hon om han är på gång. 😉

UPDATE
Vilken besvikelse! Jag hade suttit och längtat hela fm efter en köpesmacka, med salami och brie, från Macken – och så hade de ingen sådan! 😳 Det fick bli en med kyckling & currysås istället, men gissa om jag kände mig besviken. Nåja, det är ju bara en macka, men ändå. Jag har i alla fall lunchat och lyssnat på bok, och konstaterat att Siri inte hade lust att gå ut den här gången heller. Hon låg bara på soffan med magen i vädret hela tiden. Den lilla fresterskan! 😉

Det har blivit kallare, nu är det inte lika blött ute längre. Bra, då är det inte lika halt som det var i morse. Jag tar det ändå försiktigt på isfläckarna (när jag ser dem) för jag bryter säkert något om jag faller. Jag får se om jag ids köra in bilen i garaget ikväll, eller om jag bara tjudrar den med sladden. Väderprognosen visar ingen snö förrän på fredag – om jag nu ska lita på den.


*) Förra året skenade priset på färsk laxsida iväg lagom till jul, så då köpte jag färdiggravad lax. Inte lika gott och inte lika mycket – men någon måtta får det vara. Det finns ju så mycket annat på julbordet att frossa i. 😉

Allmänt

Svängningar

Det är rejäla vädersvängningar nu; igår var det ända ner till -22 grader, i morse var det -5… 🙄 Däremot blåser det mer idag, mina öron blev alldeles rödfrusna när jag var ute och rökte med håret ihopsvansat så vinden kom åt dem ordentligt.

Siri har varit ut, efter viss tvekan (jag fick öppna dörren två gånger), men jag tror nästan att jag kan plocka av henne halsbandet med tracker nu. Hon går inte långt från gården i kylan och snön. Sigge var den som drog iväg (han älskade att springa i snön!) och fick henne med sig, nu håller hon sig mer hemma. Men det kan ändras, vi får se hur jag gör.

Jag och Siri såg Yellowstone igår, tätt ihopslingrade i soffan, med fleecefilt och kuddar. Däremot glömde jag att fixa något gott att äta framför TV:n, eftersom jag kan streama serien vid vilken tidpunkt jag vill och valde att göra det direkt efter middagen (som för övrigt blev just te & smörgås, som jag planerat).

Halva personalstyrkan är frånvarande idag, av olika orsaker. Inte bara på min avdelning utan på alla avdelningar verkar lugnet ha sänkt sig. Julefrid? 😆 För övrigt hörde jag att – i år igen – är ”Tänd ett ljus” den populäraste julsången. Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag avskyr den låten. Den enda bra svenska julsången är ”Mer jul”, sådetså. (”Stilla natt” är i en helt annan kategori, och den är helt klart bäst.)

Mitt boklyssnande hankar sig fram, men det blir nog att lyssna mer under helgens (mer eller mindre) planerade långkörning. Även om varningslampan/ -texten har slocknat på instrumentbrädan behöver jag shoppa. Jag kan klara mig en vecka till, men behöver bl a fylla på kattmat. Och det kan vara läge att börja kolla på julklappar?

Idag har jag en del rensning och sortering att göra på kontoret. Mina högar flyttas runt, paras ihop och förökar sig i en salig röra. Just nu har jag nätt och jämt koll på vad som är i vilken hög, men bara jag får fram hålslagaren och pärmarna så blir det ordning på torpet. 😉 Eftersom det är adventsdags ska jag också plocka fram och kolla om ljusstaken jag har gömt i garderoben funkar i år igen. Det är lite myspysigt att öppna kontorsdörren på morgnarna och mötas av det gyllene ljuset. 🙂

UPDATE
Jag fryyyyyser så ini bomben idag! Dels är det dragigt från vädringsluckan på kontoret, men jag tror också det beror på att vädret håller på att slå om till varmare. Nu verkar det bara vara -1 grad, så det kanske blir nollgradigt framåt dagen? Fast om det blir varmare kommer det säkert snö också… Aldrig får man vara glad. 😉

UPDATE 2
Under lunchen ville faktiskt Siri gå ut, och hon har t o m gått iväg en bit så jag kan se på trackern att hon lämnat gården! *gör vågen* Även om det blåser har hon nu upptäckt att snön har lite skare, precis lagom mycket för att bära en liten katt. Nu kan hon gå åt vilket håll hon vill utan att behöva fundera på om det är plogat eller inte! 😆 Om hon är ute hela em så håller hon sig lugnare ikväll – kanske.