Allmänt, Foto

Åt skogen

Det känns delvis som att min viktminskning går helt åt skogen. 🙁 Under midsommarhelgen har jag känt av matbruset ordentligt igen. Det har inte brusat, det har vrålat, och jag har ätit mig igenom allt som fanns där hemma. Som tur var hade jag inte köpt några ”godsaker” (glass, godis, fika) eftersom jag inte väntade något besök, men däremot har jag trattat i mig smörgåsar så fort jag var sugen. Gårdagens middag, som var beräknad att räcka fler dagar, försvann i ett nafs – ALLTIHOP – för jag har tappat ”spärren” som gör att jag känner mig mätt. Då äter jag tills det helt fysiskt inte går att äta mer.

Skamsen och ångerfull efter midsommarhelgens frossande ställde jag mig lydigt på vågen i morse (måndag och torsdag är vägningsdag) och hade gått ner ett halvt kilo?!? 😯 Ja, det beror lite på vilken våg man väljer, men jag vägde mig på båda. I fredags köpte jag nämligen en ny våg, med fler finesser (den visar fettprocent, m m), och den visar drygt ett kilo mer än den gamla vanliga? 😳 Nu ska jag köra vägning på båda ett par gånger innan jag går helt över till den nya, för att se om skillnaden fortsätter.

Det syns inte så bra på den här bilden, men jag fick oväntat besök under helgen! Jag satt i lugn och ro och scrollade på mobilen ute på altanen, medan Siri låg inne (på vinden) och sov. Då såg jag plötsligt i ögonvrån att en fågel, modell lite större (björktrast?), hoppade in i vardagsrummet!!! Jag är inte särskilt snabb 🙄 men försökte ta mig upp och in för att sjasa bort den. Ingen fågel syntes till bland alla kassar med grejer jag samlat på golvet (t ex allt som varit i lådhurtsen som tagits bort i köket, m m) så jag tänkte den kanske hunnit smita ut igen medan jag var vänd åt ett annat håll.

Nix pix, efter någon timme upptäckte jag den: inne i kattunnan! Jag öppnade altandörren igen och lade mig på soffan, och efter en liten stund flaxade den ut till friheten. Men när Siri senare steg upp och ville gå ut igen kände hon doften… Det blev ett mycket intensivt sökande i hennes kattunna, men det var bara doften kvar. 😉

För att återgå till maten, så har jag redan i fredags lagat matlådor för veckans alla middagar. Jag behövde ju laga till de tidigare upptinade frysvarorna innan hemtjänsten köpte nya – som jag nu kunde lägga i frysen och spara tills jag har tid att laga till dem! 🙂 Fatta vilken lycka! Jag blir så barnsligt glad över något så vardagligt som en frys, och vänta bara tills jag får upp tvättmasken från källaren…! 😆 Ni kan inte förstå hur jag längtar. Visserligen behöver jag sortera och ta upp tvätt (och sopsäckar…) från tvättstugan, men när de kläder jag använder väl är uppe därifrån finns allt på samma plan.

På tal om ”samma plan” så har jag bokat in en träff med arbetsterapeuten att komma förbi på besök, för att göra en bedömning om jag möjligen kan få bostadsanpassningsbidrag. Tja, vem vet? Det kan ju vara värt att försöka få loss lite pengar, då de modifieringar jag gör* är för att jag ska kunna bo kvar så länge som möjligt. Det enda som inte blir åtgärdat i nuläget är en ramp upp på bron. Än klarar jag den korta trappan, med hjälp av krycka och trappräcke, och inomhus hemma använder jag krycka istället för rullator. Där är inte för långt mellan sittplatserna. 😉

Under förra veckan kände jag att det luktade mögel i köket. Jag trodde det var soporna, men även sedan de gamla är utslängda och nya fräscha påsar är i sopbehållarna, så känner jag lukten i alla fall – men bara på vissa ställen. Jag misstänker att jag får göra en total utröjning och rensning från skafferiet för att gå igenom allt, det kan vara något (typ en apelsin eller lök, etc) som trillat in bakom något annat och nu börjat omvandla sig till en puppa. 😉

UPDATE
Som om jag inte var på tillräckligt dåligt humör sedan tidigare, så har kaffemasken i fikarummet brutit ihop – igen… 👿 Märks det att det är måndag?


*) Jag struntar i att köket ser lite medfaret ut medan jag bor kvar, huvudsaken är att jag får rätt saker på rätt plats så jag kan klara mig själv så gott det går så länge det går. Den dagen jag flyttar och säljer, kommer köparen ändå att riva ut hela köket och göra om det. Jag har ju länge haft egna önskemål om köksrenovering, men nöjer mig med det jag gör nu. Funktion framför allt.

Allmänt

Kort dag

Det är fredagsfeeling idag, fast det är torsdag. Dessutom har vi kort dag, så det är bara positiva saker idag! Jag har faktiskt sovit större delen av natten också, så värken har inte hållit mig vaken. Att jag vaknar och får gå på toa några gånger är mer regel än undantag, och har inget med värken att göra. Bara positivt idag, som sagt!

Efter jobbet igår hann jag förbi på Apoteket, och – hör och häpna – jag var alldeles ensam kund där! I alla fall när jag kom dit, sedan bara small det till och en massa folk kom in medan jag stod i kassan, men jag slapp vänta i alla fall. 🙂 Dels hade jag egna uttag jag behövde göra före helgen, dels behövde jag fylla på jobbets fikarumslåda med värktabletter.

Jag kollade lådan igår under lunchen och det var hög tid att fylla på den. Nu vet ju Apotekspersonalen efter alla år, förutom att jag berättar det varje gång 🙄 , att jag inte köper ohemula mängder värktabletter åt mig själv då och då. Tyvärr har jag inte betrotts med ett eget ”shoppingkonto” från jobbet på Apoteket utan jag får betala allt själv, lämna in kvittot, och hoppas att jag hinner få ersättningen på nästa lön. 😳 Nu ids jag inte bry mig längre, jag slutar ju snart, men det ska bli intressant att (kanske någon gång) få höra hur det sköts när jag inte är kvar?

Har jag berättat att jag bytt bok att lyssna på? Nu hör jag ”Modern” av T. M. Logan och den är rätt bra, hittills. Den kommer att få hålla mig sällskap när jag förbereder kommande middagar, typ skalar, hackar, river och strimlar ingredienser – antingen i förväg (i rejäla förvaringslådor med lock) eller också i små skålar typ TV-kock att använda direkt. Ja, jag älskar att leka TV-kock, med ingredienser färdiga i små skålar att bara hälla i stekpannan/ ugnsformen. 🙂 Om jag inte gör något annat under midsommar, så kommer jag åtminstone att laga mat – så är det!

UPDATE
Jag råkade kika på nästa veckas reklamblad och upptäckte att de har (i mina ögon) mycket bättre grejer på extrapris efter midsommar än före – men spela roll. Jag ska ju ändå inte fixa något speciellt eftersom jag inte väntar några gäster. Och OM det skulle dyka upp någon/ några gäster så har affären öppet alla dagar. 😉

Jo, förresten, en liten Plan har jag med maten: jag tänker göra matjesfrestelse! Provade göra till jul och den blev god, så jag ids inte jaga ansjovis den här gången heller. (Dessutom har jag ett gräddpaket jag behöver använda, så det blir flera flugor på smällen.) Frestelse är en typisk svensk högtidsrätt, den serveras till jul, påsk och midsommar, i alla fall hos mig. 😉

Brukar ni äta/ laga något särskilt just till midsommar? Jag jagar inte färskpotatis, den är alldeles för dyr och smakar inte som färskpotatis ska, till midsommar då den kommer från fel ände av landet. Färskpotatis ska tas direkt från potatislandet, precis innan den kokas, och får inte fraktas mer än ca 3 mil efter upptag. 😉 Jag siktar inte in mig på jordgubbar heller, av samma anledning. När våra norrbottniska jordgubbar kommer för självplock kan det hända jag slår till på en stor låda, alternativt att de går att köpa litervis i affären. Söta och goda!

Allmänt

Obeskrivligt

Jag. Är. Så. Trött.

Jag försov mig i morse – igen. Halvvaken har jag slängt på mig kläderna och är nu på jobbet, med alla mina att-göra-lappar som snurrar runt i hjärnan. Det är värken i knäna som hållit mig vaken inatt. Jag förstår inte varför värken blir som värst när knäna får vila, men så är det. 🙁 Till slut, vid 3-tiden steg jag upp och åt nattmat/ frukost, och lyckades somna en stund efter det. Tyvärr ringer väckaren då den ska – men jag orkade bara inte stiga upp i morse. Jag stängde av larmet och önskade mig en kvart till. (Det blev några kvartar…)

Natten hade kunnat användas till något nyttigt, t ex att flytta över mat från gamla kylen till den nya, men det blev inte gjort. Jo, förresten – två varor 😉 har flyttat in i nya kylen, så nu kan jag ta en bild och skicka till juniorerna så de ser hur enormt mycket större den är invändigt. När jag väl sätter igång med flyttandet kommer det att gå hyfsat snabbt, då jag dels ska rensa bort mycket, dels har en Plan för hur mina matvaror ska organiseras. Jag har haft en viss ordning tidigare, men den har rubbats då mina matlådor jämt behöver passas in på olika hyllor där det finns plats.

Nu har jag redan kört igång funderandet på vad jag ska laga för mat till nästa vecka, så jag får med allt på handelslistan. Stackars hemtjänsten, som ska handla åt mig just på midsommarafton, men det kan inte hjälpas. Nu håller jag tummarna att inga av mina varor tagit slut, annars kan det bli lite kärvt med matlagningen. Det bästa med den här veckans handling är att nu har jag en frys! 🙂 Jag behöver inte lagra alla frysvaror i kylen och planera att laga till dem först! Jag behöver inte heller använda hela förpackningen med fryst mat på en gång!

Tja, man kan bli lycklig för lite, eller hur? 😉 Det slog mig plötsligt igår, när jag råkade se reklamen för veckans extrapriser, att nu kan jag ju köpa glass utan att behöva äta upp allt på en gång! 😯 Åååhhhh, hur frestande är inte det? Jag försöker stå emot, vi får väl se hur det går. Jag har ju ännu ett par dagar på mig att fylla på handelslistan. Med nyttiga varor. NYTTIGA varor.

Allmänt

Matplanering

Matsedeln sprack direkt, men det var inte helt oväntat. Jag värmde en färdig burk när jag kom hem men har Planer för vad jag ska laga till idag. Nå, ni vet hur det brukar gå med mina Planer, men om jag bara kommer ihåg att ta fram den f d djupfrysta grönsaksblandningen jag har glömt i kylen sedan tidigare så kommer Planen att gå i lås. 🙂

Den nya kyl/frysen är på plats, tyvärr glömde jag att fota den. Den gamla kylen innehåller fortfarande all mat och står på andra sidan av köksbordet, på golvet, och jag ska flytta över och rensa bort från den ikväll. Igår var det inte läge, men ikväll kanske jag orkar. Vad jag måste göra idag är att ringa rörmokaren, då jag igår kollat med snickaren att han är klar med det han ska göra. Nu är det snart dags! Få se hur lång väntetid det är hos rörgänget? Jag längtar efter att få tvätta! 😆 (Det är en sak jag aldrig trott jag skulle säga… 😯 )

Idag tog jag med mig en massa luncher, eftersom jag brukar äta smörgås till lunch. Egentligen ville jag ha bredbar leverpastej till smörgåsarna men hittade den inte. Den har väl hamnat bakom något annat och jag hade inte tid att börja flytta runt allt i kylen. En gurka och två tomater fick följa med, förutom påläggsskinkan det blev istället för leverpastejen. Jag tog också hela påsen med frökusar, då jag inte iddes gå till vardagsrummet och hämta en mindre påse för att bara ta med ett par stycken. Två apelsiner klyftades (med kniv på skärbräda) och stoppades i en ledig matburk med snäpplock. De blir snacks för fm och em. 😉

Jag vet inte riktigt vad som hände igår, egentligen. I vanliga fall gör jag färdigt det som ska med till jobbet kvällen innan, så jag bara behöver plocka fram påsen ur kylen, men det slirade iväg för mig igår. Det är kanske matbruset som försvunnit? Jag känner mig så… Lugn? Fridfull? Nöjd? Trots långa kvällar framför TV:n så har jag inga funderingar över vad som ska knapras på i soffan. (Jag äter alltid alla ordentliga måltider i köket, har bara snaskat i soffan.) Inget sug efter något alls, framför allt inga sötsaker. Visst har jag småsyndat ett par gånger, med ölkorv, men det var inte ens gott längre. Självklart åt jag upp dem ändå 🙄 men det känns som att den tiden är förbi.

Anyway, jag fick försöka få ihop allt jag skulle ha med mig i morse och hoppas jag inte glömt något viktigt. Nå, i värsta fall finn ju Grillen bredvid jobbet… Vi diskuterade det igår, om jag kan äta därifrån. Visst kan jag det, om jag bara väljer en burgare med bröd, utan ost & dressing och inget friterat bredvid (alltså undviker fett). Nu gör jag inte det ändå, men ifall jag hamnar i nöd vad gäller min lunch så kan jag slå till. *rycker på axlarna* Jag har ju tillgång till toaletter på jobbet, om magen inte vill vara med och leka.

Jag försöker laga all mat ”från grunden”, d v s använder hela råvaror, inte färdigblandade (alltså mindre av korv och djfr köttbullar 😉 ). Mer grönsaker, både färska och frysta, hamnar också på matsedeln. Att jag börjat med frukost kanske också gör sitt till för min viktnedgång? Annars har det ju varit svart kaffe som fått duga till frukost åt mig, men jag försöker komma ihåg att äta yoghurt med havregryn och osötade bär medan jag väntar på att bryggaren blir färdig. Och jag dricker vatten. Mycket vatten. Både före, under och efter maten.

Det är kort vecka den här veckan och sedan börjar semestrarna dra igång. Jag är lite i valet och kvalet vad jag behöver handla, egentligen, men får försöka att inte skriva allt för lång handelslista åt hemtjänsten. Den här veckan är det extrapris på laxfilé – och nu har jag en frys att lägga den i! Antingen hela filén på en gång eller uppskuren i portionsbitar, jag får se hur jag gör. 🙂 Spännande!

UPDATE
Under lunchen hade jag och S diskussioner om bantning, både via kost, motion och sprutor. Hon försöker på det gamla vanliga sättet (ät mindre och rör dig mer) men var intresserad av mina sprutor, speciellt som de nu gett så bra utfall på kort tid. Hon har förstås andra bekanta som också använder sprutor, en del sedan lång tid, så hon var väldigt påläst vad gäller platåer och biverkningar. Nu har ju inte jag drabbats av vare sig det ena eller det andra än så länge, men de kanske kommer senare? Om de kommer alls.

Sedan hade jag och E en diskussion om knäoperationen han ska göra i slutet av sommaren. Han har förstås fått ett digert träningsprogram för att bygga upp precis rätt muskler i benet innan det är dags. Det går väl lite sisådär med den träningen, men när han väl kommer igång med den är den effektiv. Det gäller bara att hålla ut och fortsätta hela sommaren, inte bara tills man tycker ”nu kan jag det här” och sedan släppa det. (Säger jag som skulle ledsna innan jag ens fått träningsvärk första gången… 🙄 )

Jag är nog redan svartlistad hos ortens hantverkare… *fnissar* Nä, så illa ska det inte vara, men jag blev lite förvånad över att rörmokaren kom ihåg mig och hade mitt mobilnummer sedan tidigare (jag ringde från jobbtelefonen). Visserligen köpte jag tvättmaskinen av honom men det är ju några år sedan. Nåja, jag har väl kanske gjort intryck. Gott eller dåligt, det vete gudarna, men det bryr jag mig inte om. 😉 I vilket fall som helst så kunde han fixa tvättmaskflytten men inte förrän tidigast nästa vecka. Han skulle höra av sig – men nu är det på gång!

Matsedel

Matsedel v 25

Måndag
Korvgryta m haricot vertes

Tisdag
Kyckling m ris o grönsaker

Onsdag
Korvgryta

Torsdag
Kyckling

Fredag
Korvgryta

En snabb & enkel matsedel för denna vecka. Fredagen kan komma att ändras, det är ju trots allt midsommarafton. 🙂 Planen är att tillaga korvgrytan ikväll, då kycklingen redan är klar, så är hela veckan fixad. Med lite tur har jag snart en frys att stoppa matlådor i också, ifall mina Planer ändras. 😉