Igår, när jag skulle hem efter jobbet, fick jag plocka fram startkablarna och vänta på kavalleriet, a k a jobbarkompis. Det var ändå inte mer än -21 grader (enligt termometern i bilen), men det blåste genom märg och ben. Många kallstarter sliter hårt på bilens batteri, men jag har – som ni ser – alltid startkablarna med mig.
Lite kul var det, när vi försökte räta ut de stelfrusna ihopsnurrade kablarna. De var som boaormar, ville inte släppa taget. Så fort vi lyckades räta ut ett par decimeter av kablarna, knöt tidigare uträtade bitar ihop sig igen. 😆
Bilen har stått med batteriladdaren inkopplad hela natten, så jag hoppas jag inte blir stående idag igen. Lite skämmigt är det ju, men jag kan konsten att se lagom hjälplös ut.
För övrigt kanske jag nämnt att höger halvljuslampa fram har slutat fungera? Jag har köpt en ny lampa, och tänkte att jag skulle byta den igår, när jag ändå öppnade motorhuven och skitade ner fingrarna för att få dit batteriladdaren. Som tur var kollade jag i instruktionsboken först…
Det ska skruvas och monteras isär och gudvetallt – jag bokar tid på verkstad istället, alternativt försöker lura A att göra det. Jag minns den gamla goda tiden då det bara var att plocka bort den trasiga lampan och sätta dit en ny. Numera ska man tydligen vara mekaniker för att klara av det. Och, nej, jag har inte xenonlampor (för sådana står det klart och tydligt i instruktionerna att byte ska göra hos verkstad).
[tags]startkablar, bilbatteri, batteriladdare, halogenlampa, xenonlampa[/tags]