Allmänt

Lurad

Det ”svala” vädret höll bara i sig på lördag. På söndag var det över 30 grader igen. 😳 Nå, det är smällar man får ta. Snart är sommaren över och då får jag klaga över att det är kallt istället. 😆

Planerna för idag är att handla efter jobbet. Jo, jag vet, så säger jag jämt, och handlandet kan skjutas upp ytterligare någon dag – det kan det alltid. I vilket fall som helst har jag en lång lista som behöver betas av innan den blir ännu längre. Synd, bara, att det är så tråkigt att fara och handla. Speciellt när jag inte har någon matsedel att utgå ifrån, då hamnar lite av varje i min varukorg. 🙄

Siri går fortfarande utan halsband/ tracker. Hon håller sig ofta hemikring, jag ser torkade blad från under en av mina buskar i hennes päls. När hon är hungrig talar hon om det med Stora Bokstäver och sjunger sin Klagosång ända fram till matskålen. 😉 Sedan går hon ut och lägger sig under altansoffan. Där har hon fin utsikt över de närmsta omgivningarna, speciellt gatan där många hundar med ägare passerar (på väg till gång- och cykelvägen).

A skruvade fast min halvlossnade takränna på garaget igår, när han ändå var förbi och kollade vad-det-nu-var i sin bil (grejer för det finns i garaget). Nu väntar jag till våren för att se om rännan sitter fast ordentligt, för det är när snön rasar från taket den kan råka illa ut. Han har skruvat fast den en gång förut (för ett par år sedan) men använde då de gamla hålen, så den har släppt greppet igen. Nu flyttade han skruvarna en bit och gjorde nya hål.

Äntligen fick jag ”gomorra” åt M, kvart över 6 i morse! 😆 Våra semestrar har varit lite i otakt men nu är hon tillbaka igen. Återstår bara att L kommer tillbaka, men inte förrän nästa vecka. 🙂

UPDATE
Jag väntar ivrigt på svalkan som skulle komma idag, med spridda regn-/ åskskurar…? Dagen är visserligen inte slut än, men det är så himla kvavt. Jag blir så tung i andningen av den varma fuktiga luften. Svetten forsar bakom ryggen på mig av minsta lilla – och inte bara där. Underarmarna är alldeles klibbiga och fastnar mot både bord och kläder. Nå, det kan bli svalare mot kvällen.

När Siri försökte smyga långsamt över gräsmattan igår, ner mot träden mot granntomten, fick fåglarna syn på henne.. Vilket oväsen de ställde till med! 😯 Jag verkar ha ett par sibiriska nötkråkor som häckar i närheten, för det var de som lät mest. De gjorde dessutom flyganfall mot henne, där hon satt mitt på gräset och låtsades vara en sten. 😆 Tidigare har jag sett och hört vanliga skator skräna och anfalla Simba, så uppenbarligen utökar grannskapets katter kosten med Färsk Kyckling då och då. 😉

Allmänt

Tänka sig

Det hade jag aldrig trott, att jag skulle uppleva +25 grader som ”svala 25 grader”! 😯

Igår på em drog ett våldsamt åskväder förbi – och jag bara njöt! Jag gillar ju åska och kombinationen av blixtar, dunder, ösregn och stormvindar fick mig att njuta på altanen. Ja, jag skyndade mig hem när det drog igång, då Siri är rädd för åskan.

När vädret lugnat ner sig, for jag med A och C och åt middag på matstället V. Ingen av oss orkade laga middag i värmen, då det fortfarande var varmt – framför allt inomhus. Idag är det, som sagt, svalare.

Allmänt, Foto, Katter

Sista dagen?

Det verkar som att den olidliga hettan till slut ska ge med sig, för under väderprognosen i morse lät det som att det är sista dagen med orange ”varning för värme” här i norr. Dessutom ser jag moln på himlen! Det var svalkande luft utomhus i morse, med bara 23 grader, men inomhus kommer värmen att dröja kvar ett tag till. Nå, det börjar gå åt rätt håll. Vem vet, jag kanske orkar laga middag själv om någon dag? 😉

Jag har ju berättat att mina fötter (och fotleder) sväller enormt i värmen. I morse upptäckte jag att jag fått en blåsa ovanpå (!) ena foten, så jag ber till gudarna att den inte går sönder. Då kan jag inte ha några skor över huvud taget, då jag just nu bara har ett enda par tofflor jag får in fötterna i. 😳

Jag skulle snooza (min favoritsysselsättning på morgnarna) men måste ha kommit åt fel ”knapp” så jag slog av väckaren istället. 😳 Nå, det blev inte så lång försovning – och vi har ju flex. Visserligen har jag gnagat på flexen hela veckan (med sena ankomster, långluncher och tidig hemgång) men det fyller nog upp när vädret blir svalare. Jag oroar mig inte för det. *rycker på axlarna*

Som vanligt behöver jag fara och handla. När jag gick ut till bilen i morse upptäckte jag att jag inte ens låst den igår, då jag tydligen hade en Plan att äta-först-handla-sedan. Det blev Macken som lagade min middag igår, och jag misstänker att det blir Grillen som får laga min middag idag… De ska ju leva, de också. 😉

Tro det eller ej, men en chef ringde mig i morse och gav svar på en fråga jag mailat (måste göras direkt för att inte glömma den). Jag väntade mig inte svar förrän tidigast nästa vecka, så jag blev positivt överraskad. Andra positiva överraskningar har också dykt upp på jobbet, det gäller bara att komma ihåg att tala om det åt dem det gäller. Lite positiv feedback gör mycket för humöret! 🙂

Siri kom hem i hyfsad tid igår kväll, runt 9-halv 10, så hon fick sin middag. Sedan verkar hon ha sovit hemma på altanen tills jag steg upp i morse. Då steg hon också upp, sträckte på sig, och gick iväg. Jaha. Hon skulle väl till något av sina svala ställen idag igen.

Ibland tror jag hon kryper in under en av buskarna hemma, för hon kan ha små torra löv i pälsen som matchar just den busken. Den har hängande grenar så det blir som en tunnel mellan stammarna och överhänget, och hon syns inte om hon ligger där. När hon behagar visa sig, börjar det med att jag hör hennes klagovisor (hon jamar högt så jag ska förstå hur Upprörd och Hungrig hon är) när hon kommer uppför altantrappen. Sedan sjunger hon Klagosången hela vägen till matskålen i köket. 😆

Siri ligger oftast under soffan, men när det är skugga kan hon lägga sig ovanpå.

UPDATE
Jag får nöja mig med att ha fått njuta av den svalare luften i morse. När jag skulle hem på lunch var det 33 grader utanför bilen och ca 800 grader (du kan lita på mig, du kan lita på mig) inuti. Det är som att köra inuti en brödrost, eller – eftersom jag kör Mazda – en japansk riskokare. 😉

Allmänt

Snabbare än väntat

Det är redan torsdag?!? Jag var tvungen att kolla flera gånger så jag verkligen var på rätt dag. Det är ju så, att så fort man kommit förbi onsdag så susar det bara till, innan det blir helg. 😉 Jag ser fram emot helgen då det lovats svalare väder. Det tror jag när jag ser det 🙄 men hoppet finns i alla fall.

Jag har 800 grader i köket och orkar inte ens tömma diskmasken, än mindre laga varm mat. Gårdagens middag blev från Grillen, där stackars A försmäktar i hettan. Egentligen behöver jag handla mat idag, men rätt temperatur (utanför affären) är vid 02-04-tiden och då har de stängt. Jag hittar säkert något hemma att äta till lunch och sedan får jag se hur det blir med middagen. Det är ju livsfarligt (och dyyyrt) att fara och handla innan man ätit! 😉

Trots värmen har jag knappt ätit någon glass i sommar! Någon enstaka inplastad stycksåld strut eller halvlitersförpackning kan det ha blivit, men definitivt ingen mjukglass. Planen var ju igår att köpa både middag 😉 och glass på Macken, men jag hamnade på Grillen istället – och han säljer inte glass. Med nylagad mat i bilen iddes jag inte svänga förbi Macken, utan bedömde att jag skulle överleva kvällen utan glass. Det gjorde jag, men bara nätt och jämt.

Jag har börjat lyssna på en ny bok, ”Död mans grav” av Neil Lancaster, men kan inte avge något omdöme om den än, då jag knappt hunnit lyssna mer än en kvart. Det kan behövas en långkörning för att jag ska komma in i historien – vi får väl se, när vädret blir svalare. Jag har ju fortfarande inte shoppat upp mitt presentkort (på Det Stora Blå Varuhuset) som jag fick när jag fyllde år. Av någon anledning hittar jag alltid saker jag inte visste att jag behövde på just den affären…? 🙂

Siri är glad och nöjd när hon får gå utan halsband/ GPS eftersom batteriet behöver laddas. Jag orkade inte sätta det på laddning direkt; jag vet ju ungefär åt vilket håll hon tar vägen (två olika varianter) och hon kommer ju hem varje dag och äter. Det största problemet är att jag är van att höra pinglandet från bjällran när hon kommer hemåt, så nu sitter jag och lyssnar efter det ljudet när hon är borta från gården – tills jag kommer på att bjällran är hemma, men inte katten. 😆

UPDATE
Det är inte bara varmt utan även hög luftfuktighet. Jag får så tungt att andas så fort jag alls rör mig. Svetten forsar bakom ryggen. Kläder och möbler klibbar fast mot kroppen. Jag försöker i alla fall dricka så mycket vatten jag kan, så jag inte torkar ut. Det finns även brustabletter med vätskeersättning hemma, om jag inte minns fel. Jag kanske provar en sådan ikväll? (Förutsatt att den inte smakar mango – som laxermedlet gjorde… *ryser* )

Rötmånaden har börjat, tror jag? Det spelar ingen roll; när det är så här varmt och fuktigt ser jag till att hålla kylvarorna i kylen så mycket som möjligt, tar t ex bara fram smöret för att bre på mackan, sedan ställer jag in smörpaketet igen. Förr var det väl så att även andra, mer eller mindre mystiska, saker hände under rötmånaden – inte bara med maten. Kalvar som föddes med två huvuden, eller så – eller är det bara skrönor?

Jag märker tydligt att semestern verkligen är över för den här gången. Nu har jag nämligen klippt naglarna, så inte fingrarna halkar omkring på tangentbordet! Eftersom jag inte behövt handdiska* under hela ledigheten har jag inte brytt mig om att kapa naglarna. När de blir för långa gör de hål på fingertopparna av diskhandskarna, så jag brukar frisera till naglarna innan jag hugger tag i disken. Och om jag glömmer att göra det, så är inte nya handskar särskilt dyra.

På tal om handskar så har mitt lager av hushållshandskar tagit slut. Jag har haft en låda med ett antal par tunna vinylhandskar (engångs) att använda vid matlagning. Perfekt t ex när kyckling ska hanteras, kletiga degar ska knådas ihop, o s v. Jag har skrivit upp dem på handelslistan, men i den här värmen orkar jag bara skrapa ihop de nödvändigaste födoämnena innan jag avslutar handlandet. Skillnaden mellan engångs- och diskhandskar är att diskhandskar är tjockare. Jag kan ha ordentligt hett vatten när jag handdiskar! Det finns t o m fodrade diskhandskar, men sådana träffar jag inte på så ofta. Lyxvarianten! 😆


*) OK, det kanske behövdes, men det blev inte gjort.

Allmänt

Skogsbränder

Jag hörde inte någon åska under regnskuren igår, men jag hör ju dåligt. 😉 Åskan hade visst slagit ner på åtminstone tre ställen inom kommunen, så brandkåren har haft fullt upp under kvällen och natten. 😳 Hoppas det lugnat ner sig med bränderna nu.

Jag har haft en intensiv drömnatt. Det är inte ofta jag kommer ihåg vad jag drömt, men inatt har jag först varit professionell yrkesmördare, som sedan omvändes, så jag gick och biktade mig för en katolsk präst som var väldigt lik Hugh Jackman… 😉 Mordfilmen blev romantisk komedi på slutet, alltså. 😆 (Värt att veta: mordhistorien var mer verklighetstrogen än romantikdelen.)

Det fanns en låt för länge sedan som gick ungefär: ”ingenting är längre som förut, alla gamla sanningar är slut”. Nu börjar de gamla hjältarna trilla av pinn på olika sätt, den ena efter den andra. Ozzy Osbourne dog igår – två veckor efter sin sista konsert! 😯 Björn Skifs börjar bli dement och Bruce Willis är mentalt redan borta med vinden, för att bara nämna några. 🙁

Eftersom jag varken lyssnar på ny musik eller ser populära filmer har jag noll koll på de nyare förmågorna. Jag misstänker att jag inte missar särskilt mycket. 😉 Det kan förstås vara så att var sak har sin tid; filmer och musik var intressant när jag var yngre, men nu ids jag inte bry mig.

Under sommaren hade jag planerat att se diverse serier, främst på SVT Play (för att slippa reklamavbrott). När ledigheten bredde sina vida vingar över mig hade jag glömt bort vad jag tänkt kolla på, så jag har kört lite huller om buller istället. Ja, jag har alltså sett hela serier i ett svep, men kanske inte de jag planerat från början. Det som upprör mig mest är att SVT inte visar ”Morden i Midsomer” i år?!? Det är ju en tradition från åratal tillbaka: på tisdagar ska det först vara ”Allsång på Skansen” och sedan Midsomer.

Värmen håller fortfarande i sig. Jag. Är. Så. Less. Inatt har jag sovit mellan ca 00:30-03:00. Det var den natten, det. 🙄 Jag längtar efter svalare väder, så jag orkar laga mat någon gång. Visst kan jag leva på yoghurt och smörgås men saknar att äta riktig lagad mat. Det är så varmt i köket och inte förrän efter 22 börjar det bli lite svalare utomhus. Om det inte blåser fortsätter köket att vara lika varmt som tidigare.

Jag försöker dricka mycket. Har en tillbringare med vatten på köksbordet, som töms och fylls på nytt ett par tre gånger under dagen. Det gör inte så mycket att vattnet inte är så kallt när det stått framme, det är åtminstone blött. Om jag stoppar tillbringaren i kylen så missar jag den. då det är så varmt att jag inte ens ids kolla kylen varje gång jag går till köket. 😳

Jag har snart lyssnat klart på ”Slutet på historien” av A J Finn. Det tog mig större delen av sommaren men nu är den nästan slut. Äntligen, får jag väl säga. Redan från början var jag väldigt tveksam till berättelsen, men gav den chans efter chans – och hux flux är jag nästan igenom den. Det känns som att jag tidigare läst/ lyssnat på någon bättre bok av samma författare och därför lagt namnet på minnet, men jag är inte säker. Boken är väl inte dålig men den var inte i min smak.

UPDATE
Ha! Jag hittade ett fel, ett stort fel, i ett arbetsmaterial vi fått innan semestrarna började! Nu är det ärendet inte påbörjat än, men jag ska kolla med passande chef om det verkligen stämmer (läs: det gör det inte) när h*n är tillbaka igen. *gnuggar händerna av förtjusning* 😉

Igår var några anställda på krigsstigen och anmälde till mig, som skyddsombud, att det måste göras något åt värmen i byggnaden, framför allt på övre plan. Jag vet att det blir kolossalt varmt där uppe, men får bara olika bortförklaringar från de ansvariga varje gång jag tar upp det (läs: varje sommar). Det blir förstås varmt i hela byggnaden, men eftersom värme stiger uppåt drabbas de på övre plan värst. Jag har skickat ett mail till de berörda cheferna (som förstås är på semester). Få se om, när och vilket svar jag får?

UPDATE 2
Självklart åkte jag på att göra lite småsysslor som måste göras idag (helst igår…) när jag är ensam på eftermiddagen. Nå, det går bra, då håller jag mig sysselsatt. Problemet är mest att jag måste promenera en hel del i korridorerna, och jag har ont i mina svullna fötter. Värmen blåser upp dem till fotbollar – jag törs inte ta av tofflorna när jag är hemma på lunch, för då får jag inte på mig dem igen – och benen sväller också. Vilken tur att det är en lugn dag även idag! Då gör det inget om det tar lite tid innan jag sprungit hasat färdigt i korridorerna. 😉