Allmänt, Foto

Lugnare

OK, idag är det betydligt lugnare på jobbet än igår. 😉 Problemet igår – förutom ringrosten man drabbas av under en längre ledighet – var att dels var det D-day (då allt ska vara klart), dels var det alla mail som samlats under semestern. Men – hör och häpna – inga telefonsamtal igår?!? De kommer säkert idag istället, bara för att jag är ensam på plats… 🙄

Som vanligt, efter sommarsemestern, ångrar jag att jag var så lat de första veckorna (medan det var svalt). Jag hade ju ”så gott om tid” – men helt plötsligt slog värmen till och tiden rusade iväg. Om jag fick bestämma (men det får jag ju inte) så skulle värmen komma i lagom portioner, typ fyra veckor med 20 grader istället för två veckor med drygt 30. Jag klarar upp till ca 22 grader, sedan börjar det bli för varmt.

Jag har säkert visat min kompis förut men han var ett fynd för några år sedan: 30 spänn på Clas Ohlson (den verkar inte finnas kvar i sortimentet) och han gör mig uppfräschad i hettan! Hemma har jag en större sprayflaska men den är utan fläkt. Där har jag fläkt i taket och bredvid soffan istället. På jobbet har jag en liten golvfläkt också, men emellanåt behöver jag använda sprayflaskan.

Det är väldigt tomt i korridorerna den här veckan. Många har semester eller passar på att jobba hemifrån. Ja, faktiskt jobba – jag sprang på M när jag skulle hem på lunch och hon skulle jobba hemma i AC:ns svalka. En nåd att stilla drömma om på jobbet, men vi har åtminstone fått två fläktar att dela mellan oss på avdelningen (6 pers). 🙄

Jag har börjat kolla på en liten portabel AC, inte till jobbet men hemma. Det är bara att inse faktum: det kan bli Årets Julklapp, inte bara till mig utan till juniorerna också. B har minst lika varmt som jag (glassen vi åt i söndags smälte snabbare än vi hann äta den) och A hade ännu varmare när jag talade med honom igår. Det är en jobbig tid, men om väderprognosen håller så kan det bli aningen svalare redan till helgen. Vi får väl se.

I fredags blåste det kännbart trots hettan så den soffklädsel jag tvättat torkade i ett nafs, trots att tyget var tjockt. Sedan har det bara fläktat en aning då och då, men jag har inte tvättat den andra soffan än. Vanlig tvätt torkar ju fort, men just soffklädslarna är tjockare. Planen är att vilken dag som helst (när det blir svalare) kränga på den rena klädseln på dynorna, innan jag klär av den andra soffan och tvättar upp den också. Det skulle ju vara perfekt att pricka in en dag med blåst även den gången! 😉

Mitt tvättberg som jag skulle ta itu med under semestern har inte krympt särskilt mycket. Jag har gjort en del ommöbleringar i drivorna då torktumlaren pajade men mängden har inte minskat. Den rena tvätten i ena änden av karusellen jämnas ut med den smutsiga tvätten i andra änden. 😳 Planen är i vilket fall som helst att inte köpa en ny tumlare utan det blir tvätt på linor igen. Det är ju oftast bara det jag kallar ”smått vitt” (trosor och sockor) jag tumlat, för att slippa para ihop och hänga upp. De vanliga plaggen har jag ändå hängt på linorna.

Igår blev det sen middag, eftersom jag inte ville äta för tidigt och riskera att somna ifrån ”Oak Island”, som hade säsongsavslutning! I den här värmen somnar jag lätt när jag är mätt, därför väntade jag så länge som möjligt med maten. Den var i o f s lättlagad – uppmikrad thaimat från söndag – men jag kände hur ögonlocken blev tunga under den sista kvarten av programmet. Jag kämpade emot genom att sitta så upprätt som möjligt, även om kuddarna i soffhörnet log förföriskt mot mig… 😆

Nu ska jag sluta gnälla över vädret; jag kan ändå inte göra något åt det. Istället kan jag berätta att jag verkligen lever upp till ordet som beskriver mig bäst: blekfet. 😆 Eftersom jag inte solar så har jag uppnått mitt mål i år (igen); jag är blekare och fetare efter semestern än jag var före… Vi har alla våra olika mål och delmål, och jag har uppnått ett av mina.

UPDATE
Plötsligt händer det! 😯 Vi får precis just nu en kraftig regnskur med ordentlig blåst! Äntligen! 🙂 Om vi har tur kommer det kanske även åska…? Förhoppningsvis svalkar det av vädret utomhus lite grann.

Jag har förödande långtråkigt utan kollegor i korridoren, så jag har terroriserat tjejen i växeln en lååång stund när jag ändå skulle använda skrivaren/ kopiatorn i rummet bredvid. 😉 Vi hade väldigt trevligt, tills det plötsligt blev kö utanför hennes dörr och i telefonen. Då gick jag ”hem” till mitt eget kontor.

UPDATE 2
Äsch då, regnet gick snabbt förbi – och ingen åska hörde jag heller. Ja, ja. Bättre lycka nästa gång, eller hur? 😉

Allmänt, Foto, Katter

Svettigt

Det blev svettigt idag, dels för att all elektronik strulade när jag skulle komma igång efter semestern, dels för att det är så himla varmt. Inte bara elektroniken, även hjärnan hade vissa kortslutningar innan den fungerade optimalt. Den enda trösten jag har är att jag åtminstone slipper fara och handla mat idag. Däremot måste jag svänga förbi macken och köpa cigg, men det är en barnlek. 😉

Mina fötter är svullna som fotbollar. Jag tordes inte ta av mig tofflorna när jag var hem på lunchen – då hade jag aldrig fått på mig dem igen! 😯 Benen är grova som telefonstolpar längst ner, men jag vet ju att svullnaden lägger sig när det blir svalare. Nästa vecka eller så. 🙄

En varm sommarkväll tvättades det bilar på min gård. Ja, alltså inte min bil, utan de andra två. 😆 A har faktiskt tagit fram caben och kört lite med den i sommar, även om det nästan varit för varmt. Det varma vädret verkar hålla i sig hela den här veckan också, eventuellt med lite lindring till helgen. Jag försöker att inte gnälla, men jag tål verkligen inte värme så bra.

Min bil tvättades i tvättmaskin när jag var till L och servade den. Ett väldigt bekvämt sätt att tvätta bilen, tycker jag, även om jag den här gången råkade välja den dyraste tvätten. Solen låg på skärmen där valet skulle göras och jag tryckte i blindo, ungefär. Ja, ja. Jag överlever. Huvudsaken är att jag slapp tvätta själv. 😉

En kväll kände jag för en lite längre bilresa (AC = svalka i bilen!) och åkte ett par mil upp till Fallet för att äta där. Tog inte den gamla vanliga rätten utan valde en ny, lite på måfå. Gott var det!

Under första semesterveckan har jag – bara för att slippa handla 😯 – varit ut och ätit på olika matställen som finns i närheten. Döm om min förvåning när jag upptäckte att ett utemål om dagen nästan var billigare än att fara och veckohandla! 😳 Visst ingår annat också i veckohandlingen; tvättmedel, toapapper, m m. Sådant måste ju ändå köpas, så det är lika bra att handla basvaror och laga maten själv.

På tal om att laga mat så får ni ingen matsedel av mig på några veckor än. I den här värmen lever jag mest på yoghurt & smörgås och MASSOR av vatten. Jag spolar upp tillbringare efter tillbringare, och ställer på köksbordet, med ett glas bredvid. Då kommer jag ihåg att dricka vattnet också. 😉 Få se om jag kommer ihåg att ta med min vattenflaska till jobbet imorgon? Den går att fylla redan ikväll och stoppa i kylen så den är ordentligt kall imorgon.

Siri lider också i värmen – men har kommit på ett knep. Hon går antingen till en ladugård längre ned längs gatan eller till värmeverket, och tar sig in under byggnaderna. Där kan hon gräva en grund grop att svalka sig i under de varmaste timmarna. När det börjar svalna på kvällen kommer hon hem och äter, innan hon går ut igen och lägger sig som en blöt fläck under altansoffan.

För mig själv är det blomsprutan som gäller, speciellt om det fläktar lite utomhus. Då svalkar det skönt att bespruta sig på armar, ben och nacke, för att låta vinden torka bort fukten. Den funkar även inne när fläktarna är igång men allra bäst är utomhus, sent på kvällen när temperaturen börjar sjunka. Månntro om det är hettan som bränt bort myggorna, för jag har knappt sett en mygga än? 😯

Igår var det glasskalas för lille J, som har fyllt 12 under veckan! Han älskar glass, vilket är ett perfekt val när nu vädret är som det är. Vilken tur att han inte fyller år mitt i vintern, då skulle aldrig så många sorters glass serveras. Jag tror det var 8 olika glassburkar på bordet! 😆

Allmänt

Marknadsdags

Sådärja, då är årets sommarmarknad igång – och jag kommer inte att gå ut på den i år (heller) (det är många år sedan jag senast gick runt bland marknadsstånden). Värmen håller mig inomhus; jag har det så bra under takfläkten. Eventuellt försöker jag ta mig (med bil & AC) till thaimaten längre bort på gatan men jag har mat hemma ifall det inte blir av.

På måndag är det dags att kamma till sig och gå till jobbet igen. Alltså, veckorna har bara flugit förbi!

Allmänt

Kämpar

Jag kämpar mot värmen men det går inte så bra. När vi till slut fick varmare semesterväder, slog det om till olidliga temperaturer. Just nu visar termometern 33 grader ute (i skuggan) och 25 inne. Jag försöker använda fläktarna (en tak- och en golvfläkt) men de vispar bara runt den varma luften, det blir inte svalare.

Det mest akuta jag behöver göra idag är att handla. Jag gruvar mig. Visst, det är svalt inne i affären, men jag ska ju kånka in alla varorna från bilen när jag kommer hem. Nå, det är bara att bita i det sura äpplet och göra undan handlandet.

På onsdag är en utflykt till bekanta många mil bort planerad, men jag har börjat fundera på att ställa in den. Jag mår verkligen inte bra i den här värmen, och det är långt att köra även om jag har AC i bilen. Samtidigt längtar jag efter att träffa dem. Jag får se hur jag gör.

Värmen får mig att vända dygnet igen (typ tredje gången den här sommaren) då jag hellre sover på dagarna och orkar göra en del sysslor på nätterna/ extremt tidiga morgnar. Det är ju då det är som svalast. Nå, jag ska inte gnälla, snart har vi kallt igen, och min kollega som delar semesterperiod med mig har längtat efter sol & värme.

Marknaden närmar sig med stormsteg. Jag vet – som vanligt – inte om jag får några norrmän på besök, men jag tror inte det. Det är ju varmt för dem också att köra hela vägen hit.

Allmänt

Snabb uppdatering

Jag har hunnit vara utomlands under semestern! C och jag åkte över gränsen så jag kunde köpa äppelpajyoghurt och Gotlerkorv. Det var gott och tog snabbt slut, men det är ju inte så långt ifall jag behöver åka dit en till sväng. 😄

Annars ägnar jag mig åt att göra så lite som möjligt på så lång tid som möjligt. Egentligen behöver jag sätta fart med en del projekt, för snart kommer Värmen… Och då får jag inget gjort.

Vädret har verkligen varit kallt men nu talar väderprofeterna om värme mot slutet av veckan. Alltså, jag har gått här hemma med fleecekofta och yllesockor – fick t o m stänga fönstren ett par nätter. Det blir lite kyligt med 9 grader ute och 14 inne.

Jag mår bra och njuter av ledigheten! Snart är jag tillbaka på jobbet och då berättar jag mer, om det finns något att berätta (men brist på samtalsämnen brukar ju inte hindra mig). 😉