Allmänt

Katastrofzon

Alla vet att jag inte är särskilt ordningsam av mig här hemma. Till exempel har jag infört ett eget sorteringssystem för papper, typ betalda räkningar, försäkringsbesked, etc: fyll den bänklåda som är tänkt för detta tills den svämmar över. Då tar man en kasse, fyller med pappren från lådan och stoppar undan den fyllda kassen i något skåp, tillsammans med en from förhoppning att pappren har sorterat sig själva när man tar fram påsen nästa gång.

Så sker icke. När man har samlat tillräckligt många kassar och precis börjar fundera på att kasta dem rätt upp och ner (d v s utan att gå igenom dem) så måste ett Mycket Viktigt Papper återfinnas. Det har A och jag roat oss med tidigare under kvällen, att försöka hitta Det Ytterst Viktiga Pappret. Rättare sagt har han fått tömma skåpet där de flesta påsarna fanns, medan jag planlöst bläddrat igenom några få av de pärmar som också fanns där.

Eftersom allt hamnade på köksbord och -bänkar samt spisen, så kommer alla middagar under veckan att a) bli ytterst torftiga, samt b) serveras framför TV:n (jag får det att låta som att jag inte äter där jämt och ständigt). Det kommer att ta en ooo-änd-lig tid att gå igenom allt, för jag söker ett enda pappersark, som kan ha blivit infogat i vilken som helst av pärmarna eller påsarna som innehåller dokument från 1990 och framåt. (Det finns gott om äldre pärmar också, men dem behöver jag inte kolla i.)

Det värsta av allt är att jag inte har någon att skylla på… Det näst värsta är att se hur mycket skit vi samlat på oss under åren – vem behöver lönebesked från 1983? Betalda telefonräkningar för ett telefonnummer jag inte ens minns att vi har haft? Eller varför inte – juvelen i kronan – alla Försäkringskassebesked jag fått angående den föräldrapenning jag sökte (och fick) under 80-talet, samlade i omvänd kronologisk ordning?

[tags]rensa i röran, pappersarbete[/tags]

2 kommentarer på “Katastrofzon”

  1. Vill dock göra dig uppmärksam på att idén vad gäller påsar inte är din! JAG har Copywright på detta! Helst skall dessa viktiga papper sparas i just papperspåsar och då helst med något tjusigt varumärke på…
    Vid årsslutet har jag normalt en 3-4 påsar att gå igenom och sortera. Det kan ta 1 -2 dagar att sortera in i rätt kartong (i mitt fall) beroende på om det är 3 eller 4 påsar… =D
    PS. Jag hittar oftast aldrig just det där pappret/räkningen som behövs… förräns efteråt… när det är försent… håhåjajja…
    😉

  2. Ah, du är ju ren och skär amatör på sortering! Vadå sortera en gång om året? Här snackar vi alltså hela mitt vuxna liv i mer eller mindre osorterad pappersform.

    Men tänket med Viktiga Pappers förvaringsplats har du fått helt rätt! De ska gärna vara ihopvikta, dessutom, så man måste vika upp det för att se om det är rätt. Det gäller att inte göra det för lätt för sig! 😉

Kommentarer är stängda.