Allmänt, Dagens outfit, Foto

Förvirrad

Ungarna i grannskapet gör mig verkligen förvirrad. Det är inte förrän idag det är Halloween, men utklädda ungar har knackat på hos mig både fredag, lördag och söndag. Jag hade inte bunkrat godis, då jag trodde de skulle dyka upp först idag?!? Bäst jag bunkrar lite till ikväll också, då jag ändå ska iväg och handla efter jobbet… Det kan ju komma ett fjärde gäng.

Första gänget fick den ynka lilla godispåse jag köpt som lördagsgodis åt mig själv. Andra gänget fick chipspåsen jag tänkt varva godiset med. Tredje gänget fick äpplena jag tänkt göra paj av… (Söndag kväll är ju allt uppätet och kyl & skafferi rensade på godsaker. Men ungarna var nöjda ändå.)

Disken står däremot troget och väntar på mig. Trots den extra timmen igår blev inget vettigt gjort. Jag kom t o m ännu senare än vanligt i säng. Dock visste jag att jag måste stiga upp direkt och hoppa in i duschen i morse, så när väckaren ringde skuttade jag upp meddetsamma.

På väg ut för att ta första morgonblosset tyckte jag att klockan på väggen såg ”konstig” ut, för att vara halv 6…? Jodå, den var bara halv 5… *djup suck* Trots att själva klockan visar rätt tid i mobilen (som jag använder som väckare) så känner väckningsfunktionen av att tiden är ”fel” och ringer en timme fel. Så gjorde den i våras också, men då åt andra hållet: då försov jag mig till halv 7. Två dagar i rad.

För er som ivrigt väntat 😉 ska jag lägga upp en bild av dagens outfit. Tyvärr kom inte den glittriga broschen (som håller ihop koftan) med på bild, men ni får låtsas att den syns. Annars kanske den finns på någon tidigare bild, då jag använt samma brosch en längre tid. Viktigt vetande: jag har inte vit t-shirt under det blå linnet, jag ÄR verkligen så blek.

image

UPDATE
Jajamensan, det kom en unge som fick godis ikväll också! De verkade vara flera, tydligen tog de varsitt hus istället för att gå i grupp från dörr till dörr.

[tags]Halloween, godis eller bus, väckare, fel tid, dagens outfit[/tags]

Allmänt, Dagens outfit, Foto

Mörka tider

Nu går vi mot mörkare tider. I morse var det faktiskt så mörkt när jag gick till jobbet, att jag funderade på att lämna lyset tänt på bron så jag hittar nyckelhålet när jag kommer hem ikväll.

image

Dagens outfit är inget speciellt. Jag använder min nya sidensjal eftersom det blåser ordentligt och toppen jag har under koftan är ganska urringad vid halsen. Förutom blåsten så har det regnat ordentligt hela natten. Igen. *suck* Snart bygger jag en ark…

Siden är ett roligt material, egentligen. Värmer när det är kallt, svalkar när det är varmt. Jag undrar bara vem som först kom på att man kunde använda de tunna trådarna att väva tyger av, och när? (Min sjal är säkert fuskvarianten men det tål ändå att fundera på.)

[tags]mörkt, mulet, regn, blåst, dagens outfit, sidensjal, siden[/tags]

Allmänt, Dagens outfit, Foto

Appar

Eftersom jag har en smartphone, så kollar jag ibland in utbudet av appar till den.

Till min stora glädje har Android Markets app i mobilen uppdaterats, så det nu är mycket lättare att hitta det man söker. Senast jag var in dit hittade jag en massa roliga saker, som jag inte visste att jag behövde innan jag såg dem… 😉

Det följer med många inbyggda appar redan när man köper mobilen, men de kanske inte alltid är a) roliga eller b) lätthanterliga. De kan också c) sakna den lilla finessen man är ute efter. På Market finns allt du kan tänka dig, mellan himmel och jord, i appväg. Det finns appar som är specialspecial med endast en funktion, eller appar som är hela dataprogram att använda till allt möjligt.

image

Nej, det här är inget reklaminlägg. Jag ville bara tala mig varm för något jag gillar! Att många appar finns i en (enklare) gratisversion, som man sedan kan uppgradera genom köp, är ett stort plus. Då kan man prova sig fram och se om det är rätt sak innan man köper.

Nu för tiden är inte en telefon ”bara” en telefon längre. Jag använder kameran* mycket mer än jag tidigare gjort. Dels är den alltid med, dels är det helt plötsligt tusen gånger lättare att lägga upp bilder i bloggen** eller någon annanstans.

Jag har fortfarande inte provat – men är helt övertygad om att det funkar utmärkt – att lyssna på en bok eller musik genom att använda mobilen som MP3-spelare. (När min gamla spelare ger upp andan får jag söka fram hörlurarna till mobilen och sätta igång.)

Mina bankärenden och mailkonton går enkelt att sköta via mobilen. Att räkna om valutor eller växla från Celsius till Fahrenheit görs med en enkel knapptryckning. Missat något på TV? Se i ”fånen” istället! Läsa tidningen, kolla väderprognosen eller deklarera? Mobilen hjälper dig.

[tags]smartphone, appar[/tags]

*) Kameran i en mobil, smartphone eller inte, är tyvärr inte så bra, men den duger till ögonblicksbilder som kanske inte behöver sparas för framtiden. De gånger jag anar att jag kommer att vilja spara bilderna, t ex om jag reser någonstans, använder jag en riktig kamera.

**) Eftersom alla som röstat i min frågespalt vill se mer bilder, så plågar jag er med dagens outfit när jag inte har något annat att komma med. Se vad ni gjort mig till!!! :mrgreen:

Allmänt, Dagens outfit, Foto

Sorry

Jag glömde mobilen i laddaren på jobbet när jag gick på lunch, så ni får ingen dagens bild på dagens lunch idag. För att vara riktigt rättvis får ni ingen bild på dagens outfit heller, då den inte är mycket att visa för världen. Vad? Ni vill ändå se? OK, då. 😉

image

Min gamla favoritkofta, spetsstickad med trekvartsärm, med ny tröja under. Den är faktiskt en av tröjorna jag ”fyndade” (nåja, det var faktiskt fullt pris på båda) när jag var till K, och tvingade med syrran på shoppingrunda, en torsdagkväll för något tag sedan. Åter till tröjan: den har även svart nederdel som inte syns på bilden. Halsbandet är en gammal favorit, precis som de blå jeansen jag har idag.

När jag var och handlade igår, sprang jag på middagssällskap. 😉 Dels svägerskan som föreslog att vi skulle samäta på pizzerian, dels var en bekant till oss båda redan där när vi kom dit, så vi kunde sitta tillsammans alla tre och surra. Idag återgår jag till den matsedel jag tidigare gjort för veckan, även om den kan bli modifierad närmare helgen. Kyckling idag, i alla fall, så får vi senare se hur det blir med resterande rätter.

[tags]dagens bild, dagens rätt, dagens outfit, middagar, matsedel[/tags]

Allmänt, Dagens outfit, Foto

Igen

image
Notera även den snygga toapappershållaren, lite käckt på sned.

Jag tänkte plåga er igen, med en bild av vad jag har på mig idag. Inte så spännande, väldigt beigebrunt, men den röda tröjan* och de gröna stenarna på halsbandet (syns inte så bra) piffar upp klädseln en aning.

Idag var jag inbokad för möten, ett före lunch och ett efter, men båda har blivit inställda och ska återkomma någon annan gång. Hupp! 😕

Gårdagens middag var verkligen både enkel och god! Jag snittade upp en påse (f d djupfrysta) upptinade kycklingfiléer på längden, smetade dit ett par rejäla klickar Cantadou 4 peppar, vek ihop, lindade bacon runt och ugnsstekte i 200 grader. Under tiden kokade jag ris.

När riset var färdigt tog jag ut ugnsformen, hällde av en del av spadet i en kastrull och stoppade formen i ugnen igen. Där fick den stå medan jag kokade ihop skyn med grädde, så den totala ugnstiden blev kanske 40 min. Inget salt eller andra kryddor! Osten ger kryddan, baconet ger sältan.

Bror L kom på besök igår, medan E var på uppfostringsanstalt med valpen (det kallas ”valpkurs”). Vi bläddrade mellan TV-kanalerna, medan vi drack kaffe och åt chokladdrömmar. Jag hann även med att handdiska all disk jag samlat ihop under helgen och veckans två första dagar, samt paketera lunch- och middagslådor.

Den torra tvätten jag fått upp från källaren är fortfarande inte vikt och undanstoppad, men det är på gång. Jag har bara inte hunnit. Ikväll ska jag på vänträff, men om den inte drar ut för mycket på tiden så hinner (läs: orkar) jag ta itu med tvätten när jag kommer hem.

[tags]dagens outfit, möten, matlagning, recept, valpkurs, vika tvätt[/tags]

*) Det är en gammal tröja, som legat i min tvättsamling hela sommaren. Den jag hade i IKEA-påsar vid fotänden av sängen, om ni minns? Jag blev lite nostalgisk när jag nu plockade fram den och såg att gamlingen tydligen brukat sova i precis den påsen… En tvättad tröja, ändå täckt av katthår. 🙄 (Jodå, det ÄR hans hårstrån, jag känner så väl igen dem.)